В сравнение със своя предшественик Murciélago новият Lamborghini Aventador не е загубил нищо от дивия си нрав, но е спечелил по-добър контакт с пътя. Много трудната за укротяване доскоро задна част сега е толкова стабилна, че спокойно понася напора на 700-те коня. Двуместният болид с централен двигател е останал стопроцентово верен на основната идея на марката.
Признаваме си, че отначало бяхме скептични. За Aventador, наследника на Murciélago, от Lamborghini обещават спринт от място до 100 км/ч за 2,9 секунди – по-бърз, отколкото при екстремните мотоциклети. Колегите от Motorrad – списанието за мотоциклети, сродно на auto motor und sport – засега поне не са измерили време под три секунди с някоя от суперспортните двуколесни машини. Но след като седнахме зад волана при шосейното представяне на новия V12 мачо, вече не се съмняваме в заводските данни – ускорението беше такова, че почти ни лиши от сетива.
Луда работа
Контролът на сцеплението е изключен, избрали сме режим на трансмисията Corsa, левият крак натиска спирачката, десният подава пълна газ, което кара оборотомера да замръзне на около 4000 об./мин. Вдигането на крака от спирачката е равносилно на команда „Огън” и има следния ефект: тялото е изтръгнато безжалостно от спокойното си състояние, главата отлита назад към опората, настъпва леко замайване. След кратък миг на удивление трансмисията вече е включила втората предавка, което се усеща като силен тласък, достигащ до тила – и отново главата е плътно притисната към опората. Измерими доказателства за възможностите на новото Lamborghini ще получим едва когато го подложим на тест, но осезаемото потвърждение вече е налице.
Преди всичко в режим Corsa и над 6000 об./мин впечатлява твърдата решителност, с която трансмисията безжалостно „вкарва” предавките при пълна газ. По данни на Lamborghini времето за превключване е 50 милисекунди – това означава по-бързо, отколкото при Ferrari 430 Scuderia. Въпреки че секвенциалната седемстепенна предавателна кутия е изцяло нова, в нея проличават гените на Murciélago, а развойният шеф Маурицио Реджани дори се гордее с това: „Искахме да постигнем най-драматична смяна на предавките в целия клас. Гледаме на това като на послание към мотивираните пилоти.” Едва ли има марка, която толкова открито да кокетира с мотото: „Ако мислиш, че съм твърде силен, значи ти си твърде слаб”.
Не променяй печелившата схема
Всъщност основната схема на суперспортиста е останала същата: Aventador е последният мъжкар с централен двигател в своята лига и съчетава V12 с двойно предаване. Фактът, че както и преди, агрегатът разполага с 6,5 литра работен обем, не трябва да води до погрешни изводи – той е съвсем нов, осигурява 700 к.с. и 690 нютонметра, но не притежава нито директно впръскване, нито старт-стоп система. В сравнение с Murciélago увеличението на мощността с осем процента е съпътствано от радващо намаляване на разхода с 20 процента (средно 17,2 л/100 км). И както се полага на истинско Lamborghini, още при старта моторът ви поздравява с първокласен рев.
Дванайсетакът предава силата си към четирите колела с посредничеството на седемстепенна секвенциална трансмисия. Вместо създаващия проблеми вискосъединител сега разпределението е поето от електронно управляван Haldex съединител, който може да насочи към предния мост до 60 процента от въртящия момент в зависимост от командите на електронните устройства, които следят ситуацията на пътя. При четвъртото поколение на Haldex това става възможно благодарение на електрическата маслена помпа с акумулатор за налягането. Налице е и стабилизираща намеса в динамичното поведение, която може да достигне значителни мащаби.
На живо
Пистата Валелунга близо до Рим. Краят на старт-финалната права. С вой, напомнящ с тембъра си за Формула 1, суперспортистът достига повече от 200 км/ч, когато пред него се появява десният завой – всъщност доста дълъг, но при тази скорост вече сравнително остър. Въпреки че при спирането натоварването се премества към предния мост, Aventador позволява на пилота да го вкара в завоя решително и рязко. Ако бяхме с Murciélago, при олекотяването на задния мост в съзнанието щеше да звучи аларменият звънец, предупреждаващ за поднасяне с голяма скорост. Наследникът обаче остава спокоен. Няма танцуваща задница, няма лъкатушене – никакви признаци за загуба на сцепление. Най-после едно дванайсетцилиндрово Lamborghini внушава на пистата задължително необходимото усещане за сигурност.
Aventador блести на трасето с новата конструкция на ходовата си част, води предните и задните колела с двойни триъгълни носачи и задейства хоризонталните елементи от пружина и аморстисьор Öhlins с помощта на тласкащи пръти. Никой от конкурентите не предлага такава техника, заета от състезателните машини. И за първи път е налице ESP, която в режим Strada задушава още в зародиш всякакви опити за поднасяне. Ако превключите на Sport, разпределението на въртящия момент става с акцент върху задния мост, а контролът на сцеплението не пречи да предозирате тягата при излизане от завой. Corsa пък се опитва доколкото е възможно да поддържа неутрално поведение - това е най-подходящата настройка, когато гоните всяка десета от секундата.
Запазена марка
В бързите завои кормилната уредба се нуждае от здрава ръка, но необикновените усилия, изисквани от предшественика, са останали в миналото. Едва когато натиснете спирачката, усещате, че и при Aventador става дума за голям и тежък автомобил. Не бива да очаквате от него чевръстото поведение на Gallardo, а по-скоро нивото на Murciélago Super Veloce – като, разбира се, не се налага да понасяте неговото опърничаво окачване. Въпреки това настройките на ходовата част са еднозначно спортни – красноречиво преклонение пред високите скорости. Lamborghini все още отказва да снабди автомобилите си с адаптивни амортисьори. При Ferrari, благодарение на избора между три режима, те отдавна осигуряват забележителна комбинация между комфортно поведение на дълъг път и енергични пистови изпълнения; дори Audi ги предлага в R8, по-кроткия дериват на Gallardo.
Очевидно в Lamborghini не са готови да приемат без възражения пълзящия упадък на суровите спортни нрави. И въпреки че Aventador изглежда като „ребентонизирано” Murciélago, той не е просто усъвършенствана, а изцяло нова конструкция, запазила облика на предшественика.
Монококът
За първи път пасажерите са настанени в монокок от армирана с въглеродни влакна пластмаса, а дванайсетцилиндровият агрегат е разположен зад тях в алуминиева рама. Така Aventador би трябвало да достига теглото на Murciélago Super Veloce – 1575 кг празен, което на книга изглежда великолепно, но приведено към стандарта (напълно зареден, със 75-килограмов водач) надхвърля 1,7 тона.
Монококът се произвежда по т.нар. RTM-Lambo технология. При нея парчета тъкан от въглеродни влакна се поставят във форма и се заливат с изкуствена смола. При втвърдяването под въздействие на налягане и висока температура се образува материал, който е як като стомана, но е значително по-лек. При планираната годишна продукция от максимум 700 автомобила и единична цена от 312 970 евро този сложен и скъп процес е на ръба на рентабилността – за разлика например от бестселъра Gallardo с неговата алуминиева конструкция.
Най-после воланът и педалите са разположени на една линия, а ергономията е много по-поносима – дори само защото високите под 1,90 м водачи вече не си удрят главите в извитата като дъга предна колона. Главният конструктор Реджани е поставил седалките с три сантиметра по-дълбоко, отколкото при предшественика; централният тунел е значително по-тесен. Въпреки това все още можем да се удивляваме колко малко пространство за пътници и багаж предлага този грамаден автомобил. И в новото си издание голямата серия на Lamborghini не прави почти никакви отстъпки пред нуждите на всекидневието, за да остане изцяло вярна на себе си – една машина за пилотиране, която признава само едно ниво – екстремното.
Текст: Маркус Петерс
Снимки: Карл-Хайнц Аугустин
Технически данни
Lamborghini Aventador Roadster LP 700-4 | |
---|---|
Работен обем | --- |
Мощност | 700 к.с. при 8250 об./мин |
Максимален въртящ момент |
--- |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
2,9 с |
Спирачен път при 100 км/ч |
--- |
Максимална скорост | 350 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
17,2 л |
Базова цена | 312 970 евро |