С модела Superleggera, Lamborghini Gallardo навлиза в леката категория суперспортистите. 100 килограма по-малко и десет конски сили повече – формула, която превръща четириколесния атлет с централно разположен двигател в нещо още по-удивително отпреди. Първи впечатления.
Няма измама – разликата в теглото между Superleggera и Gallardo почти се равнява на еквивалента на двама средностатистически пасажери: при пълен резервоар Superleggera тежи 1497 килограма срещу 1634 килограма за „нормалния” вариант.
Това обаче не променя факта, че допълнителното наименование, което в превод означава „супер лек”, всъщност не е изцяло на място. Подобно определение приляга по-скоро на един Lotus Exige – по принцип суперспортните автомобили надали би трябвало да тежат по един и половина тона и дори повече...
Намаляването на теглото изисква жертвиРаботилите по Gallardo инженери видимо са поработили здраво, защото са премахнали от автомобила дори 37 излишни килограма повече от обещаните 100. Рамата и външните панели както и преди са изработени от алуминиева сплав, а задният дифузьор, облицовката на дъното, огледалата за обратно виждане и част от капака на двигателя са направени от подсилена с въглеродни нишки пластмаса. Погледът към V10-агрегата зад двуместния кокпит се осигурява благодарение на използвания за направат на капака прозрачен поликарбонат.
Казано на народен език, последният споменат материал е по-известен просто като плексиглас. От него са направени и миниатюрните „илюминатори”, осигуряващи поне минимална видимост назад, както и малките странични прозорчета зад вратите. Изброените дотук мерки са довели до 30 процента от направената икономия на тегло. Колкото и невероятно да звучи, половината от приноса се пада на интериора, като интересното е, че липсващата при повечето подобни модели климатична инсталация тук не е паднала жертва на борбата с килограмите. Superleggera разполага дори с електрически стъклоподемници, но с това и се изчерпва списъка с комфортни „екстри”. Останалите 20 процента от намаляването на теглото се падат на олекотените колела и по-тънките стени на тръбопровода на изпускателната система.
3,7 секунди за спринта до 100 км/чПо-ниското тегло и увеличената мощност няма как да не се отразят положително на динамичните характеристики на автомобила. Според данните на производителя, максималната мощност е увеличена сравнително слабо от 520 на 530 конски сили, като променени са както всмукателния и изпускателния колектор, така и софтуера за управление на двигателя. Gallardo Superleggera се ускорява от място до 100 километра в час за едва 3,7 секунди (при „обикновения” модел стойността е 4,2 секунди), а спринта до 200 км/ч отнема 12,8 секунди (15 секунди при серийния вариант).
Промени по кормилната уредба не са правени, но автомобилът се води още по-прецизно и още по-леко – ниската и широка каросерия следва командите на водача с ледено спокойствие и видимо настървение, същото се отнася и за действието на предлаганата като опция спортна спирачна система с карбонови дискове. Този автомобил спира поне толкова впечатляващо, колкото се ускорява – при спирачния тест Superleggera показа 34 метра спирачен път от 100 километра в час (36 метра за серийното Gallardo).
Ferrari скоро ще контрираГраниците на възможностите на този спортист с пуритански нрав са изумително високи и той с готовност достига до ръба им, но пълното оползотворяване на потенциала му изисква наистина отлични познания в екстремното шофиране. 30 000-те хиляди евро доплащане спрямо и без друго никак не евтиното серийно Gallardo, чиято цена започва от над 150 000 евро, изглеждат извънредно скъпа, но добра инвестиция. Притежателите на това Lamborghini без съмнение ще се радват на първи места в клубните състезания, но с това историята не спира дотук. На изложението IAA вечният конкурент Ferrari ще отговори подобаващо и ще представи олекотената и още по-екстремна версия на F430, носеща традиционното наименование Challenge Stradale.
Текст: Маркус Петерс
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт